Pro značku Peugeot je snížení lokálních emisí svých vozů prioritou. I proto se stává jedním z prvních výrobců, kteří už od roku 2021 zařadí do své nabídky sériových vozů v segmentu kompaktních užitkových vozů elektrickou verzi poháněnou vodíkovými palivovými články (hydrogen fuel cell).
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen doplňuje nabídku verzí se spalovacím a elektrickým motorem. Stává se nejnovějším symbolem strategie značky „Extended power of choice“, která dává každému zákazníkovi možnost vybrat si z široké nabídky pohonů ten, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám.
Elektrická verze s vodíkovými palivovými článkyje potvrzením rychlého rozšiřování elektrifikované nabídky řady Peugeot Expert. V roce 2020 byl na trh uveden elektromobil e-Expert oceněný titulem International Van of The Year (Mezinárodní dodávka roku) a stal se tak šestým vozem značky Peugeot, který toto prestižní ocenění od roku 1992 získal.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí inovativní exkluzivní systém skupiny Stellantis „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který tvoří:
· palivové článkyvyrábějící díky vodíku v systému palivové nádrže elektřinu potřebnou k pohonu vozidla,
· vysokonapěťová lithium-iontová bateries kapacitou 10,5 kWh, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, a která v určitých fázích jízdy napájí i elektromotor.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí:
· jízdu bez lokálních emisí CO2;
· schopnost doplnit vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km podle certifikačního protokolu WLTP;
· nabíjecí zásuvku pro vysokonapěťovou baterii;
· 2 délky (standardní a prodloužená – L2 a L3) se stejnými charakteristikami objemu nákladového prostoru jako verze se spalovacím nebo elektrickým motorem;
· objem nákladového prostoru až 6,1 m³;
· užitečné zatížení až 1 100 kg;
· hmotnost přívěsu až 1 000 kg.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen se vyznačuje silnou osobností, schopností zcela tiché jízdy bez omezení vjezdu do center měst, nulovými emisemi CO2 a absencí kompromisů z hlediska užitných vlastností. Představuje mobilitu, která dokáže uspokojit potřeby firemních zákazníků i mnoha městských komunit usilujících o zachování kvality života jejich obyvatel.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen bude nejprve nabízen firemním zákazníkům (přímý prodej) ve Francii a Německu, první vozy budou dodány na konci roku 2021. Bude se vyrábět ve Valenciennes ve Francii, následná přestavba bude probíhat ve specializovaném centru Stellantis v německém Rüsselsheimu, které se věnuje vodíkové technologii.
Trh a zákazníci
Segment kompaktních dodávek představuje v Evropě více než 750 000 vozidel ročně. Peugeot Expert od svého uvedení na trh v roce 2016 každoročně zvyšuje svůj tržní podíl.
Technologie vodíkových palivových článků kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit vodík za 3 minuty s následným dojezdem více než 400 kmpodle WLTP. Je odpovědí na stále komplexnější potřeby firemních zákazníků a zaručujetaké větší svobodu.
Tato technologie zajišťuje:
· větší dojezd, což je zásadní vzhledem k tomu, že se většina kompaktních dodávek pohybuje v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je potřeba bezemisních řešení stále naléhavější;
· plné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozidel, kterou je přeprava objemných a těžkých předmětů;
· bezprecedentní logistickou flexibilitu a optimalizaci využití.
Peugeot e-Expert Hydrogen je navržen jako „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, který kombinuje výhody vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu. Vodík obsažený v nádrži zásobuje palivový článek, který vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozidla na dlouhé vzdálenosti, zatímco vysokonapěťová baterie poskytuje mimo jiné energii potřebnou k zajištění dynamických vlastností. Celý systém je do vozidla zabudován tak, aby to nebylo na úkor objemu nebo užitečného zatížení.
Vodík se v současné době stává jedním z hlavních pilířů přechodu na nové zdroje energií a v tomto směru bylo oznámeno mnoho mezinárodních projektů. Ekosystém se rozvíjí zejména v Evropě, přičemž se investice Evropské aliance pro čistý vodík do podpory tohoto řešení odhadují na 60 miliard €. Díky těmto vládním plánům se v Evropě neustále zvyšuje počet vodíkových stanic. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby mohla poskytovat balíčky nabídek.
Technologie nové generace
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je postavený na modulární platforměEMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Jedná se o plně elektrický vůz kombinující dva zdroje elektrické energie umístěné ve vozidle. Tuto technologii tvoří:
· Vodíkové palivové články umístěné v motorovém prostoru v přední části vozidla, které dodávají elektromotoru elektrickou energii vzniklou rekombinací vodíku obsaženého v nádrži a kyslíku ve vzduchu. Výfukovým potrubím vypouští pouze vodní páru.
· Elektromotors permanentními magnety o maximálním výkonu 100 kW a maximálním točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí je umístěno na přední nápravě a je podobné hnacímu ústrojí modelu Peugeot e-Expert, pro který je typická zejména převodovka (reduktor) přizpůsobená potřebám zátěže užitkových vozů.
· Vysokonapěťová lithium-iontová baterie umístěná pod sedadly kabiny, která má kapacitu 10,5 kWh a výkon 90 kW.
· Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kWumístěná v motorovém prostoru.
· Nádržový systém sestávající ze 3 zásobníků vodíkupod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg pod tlakem 700 barů.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí dojezd více než 400 kmpodle WLTP, z toho přibližně 50 km zajišťuje vysokonapěťová baterie.
Plnění vodíkem je rychlé a snadné, trvá pouhé tři minuty.Plnící hrdlo je umístěno na levém zadním blatníku. Vysokonapěťová baterie (10,5 kWh) se dobíjí prostřednictvím nabíjecí zásuvky na levém předním blatníku. Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umožňuje následující doby nabíjení:
· přes Wall Box 11 kW (32 A): plné nabití za méně než hodinu,
· přes zesílenou zásuvku (16 A): plné nabití za 3 hodiny,
· přes standardní zásuvku (8 A): plné nabití za 6 hodin.
Jednotlivé fáze fungovánísystému „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ jsou následující:
· při rozjezdu a nízké rychlosti: potřebnou energii dodává elektromotoru pouze vysokonapěťová baterie;
· při ustálené rychlosti: energii dodávají přímo elektromotoru palivové články;
· při akceleraci, předjíždění nebo stoupání: energii elektromotoru dodávají společně palivové články a vysokonapěťová baterie;
· při brzdění a zpomalování elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.
Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování vozu, což zajišťuje okamžitou reakci, bez vibrací, bez hluku, bez řazení rychlostí, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí systému je vodní pára odváděná výfukovým potrubím.
Pro zajištění bezpečnosti chodců se ve městě do rychlosti 30 km/h ozývá zvukový signál, který signalizuje přítomnost vozidla při jízdě vpřed a vzad. Uživatelům dodává jistotu záruka na vysokonapěťovou baterii poskytovaná na 8 let nebo 160 000 km na minimálně 70 % kapacity.
Funkčnost bez kompromisů
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen kombinuje kompaktní vnější rozměry s velkou nosností. Umístění vodíkových nádrží pod podlahou umožňuje zachovat objem zavazadlového prostoru, který je ve všech ohledech stejný jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Toto umístění rovněž zajišťuje bezpečnost a zároveň díky optimálnímu rozložení hmotnosti také potěšení z řízení a radost z jízdy.
Díky specifickému nastavení tlumičů a pružin je zajištěn vysoký komfort odpružení zaručující nejlepší výkon při jízdě s prázdným i naloženým vozem. Řidič nového vozu Peugeot e-Expert Hydrogen se bude ve všech situacích cítit pohodlně, a to díky speciálně seřízenému posilovači řízení, který usnadňuje jízdu, současně byl zachován průměr otáčení 12,4 m.
K dispozici jsou dvě verze dodávky nový Peugeot e-Expert Hydrogen:
§ standardní (L2) 495 cm,
§ prodloužená (L3) 530 cm.
Užitný objem až 6,1 m³, stejně jako prostor pro řidiče a spolujezdce ve dvoumístné kabině je identický jako u verzí se spalovacím nebo elektrickým motorem. Maximální užitečné zatížení 1 100 kg je specifické pro e-Expert Hydrogen. Tažná síla zůstává zachována, s možností tažení přívěsu o hmotnosti až 1 000 kg.
Pro zjednodušení nabídky je pro nový Peugeot e-Expert Hydrogen k dispozici pouze jedna úroveň výbavy. Zahrnuje všechny potřebné komfortní a bezpečnostní prvky:
· 2 samostatná sedadla v kabině;
· 2 posuvné dveře;
· 17" kola;
· Elektrická parkovací brzda s asistentem pro rozjezd ve svahu (Hill Assist);
· Manuální klimatizace;
· Visiopark 1, couvací kamera 180°;
· Dotykový středový 7" displej se systémem Peugeot Connect (navigace TomTom 3D, Bluetooth a kompatibilita s Mirror Screen včetně protokolů Apple CarPlay™ a Android Auto™).
Next Gen e-Van Hydrogen by Peugeot
Nový Peugeot e-Expert si zachovává propracovaný, mohutný a atraktivní styl verzí se spalovacím motorem a doplňuje ho o několik charakteristických prvků.
Exteriér vozu:
· nápis „e-Expert Hydrogen“ vzadu;
· kryt hrdla plnění vodíkem na levém zadním blatníku;
· elektrická nabíjecí zásuvka na levém předním blatníku;
· specifická střední část masky chladiče;
· o 40 mm vyšší zavěšení.
Interiér vozu:
· analogový přístrojový panel s barevnou matricí uzpůsobený pro použitou technologii;
· specifická grafika centrálního dotykového displeje s on-line 3D navigací TomTom Traffic;
· nový ovladač automatické převodovky „e-Toggle“;
· ovladač režimu jízdy pro přepínání mezi režimy Eco, Normal nebo Power;
· elektrická parkovací brzda.
Kabina nového Peugeotu e-Expert Hydrogen
Na úrovni místa řidiče došlo k přepracování středové konzoly, do které je nyní zabudován:
· nový dokonale integrovaný a ergonomický ovladač převodovky „e-Toggle“, který nyní umožňuje přístup k funkcím Park / Reverse / Neutral / Drive a Brake;
· přepínač mezi 3 jízdními režimy Eco / Normal / Power;
· ovladač elektrické parkovací brzdy;
· odkládací přihrádka v horní části;
· boční úložná síť na držáku elektrické parkovací brzdy.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:
· Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;
· Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;
· Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.
K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:
· mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;
· vyšší,(přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato automatická funkce uvolňuje prostor na podlaze a současně přináší komfort a bezpečnost při každodenním používání.
Přístrojový panel získal nový vzhled. Objevily se informace potřebné pro ovládání elektromobilu s palivovými články:
· powermetr pro zobrazení spotřeby (Eco, optimalizace energie nebo Power, maximální výkon nebo Charge, rekuperace energie);
· ukazatel množství vodíku;
· ukazatel úrovně nabití baterie;
· barevná matrice pro zobrazení informací palubního počítače a dojezdu.
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen je prvním sériově vyráběným vozem značky Peugeot, který nabízí elektrickou verzi s vodíkovými palivovými články. Tímto novým vozem, který dokonale ztělesňuje strategii „Extended power of choice“, jde Peugeot v elektrifikaci svých modelů zase o krok dál.
